ID-100258234.jpg

Komunikacja, motywacja, współpraca – zadania dla lidera

Dla efektywnego biznesu dobry lider jest postacią kluczową. Powstaje zatem pytanie, jakie cechy składają się na dobrego lidera i jak je rozwijać?
Odpowiedź nie jest jednoznaczna – istnieje wiele czynników składających się na pełny obraz. Jedno jest jednak pewne, bycia liderem można się nauczyć – nie trzeba się nim urodzić.

Komunikacja

Jedną z kluczowych cech przywódczych jest umiejętność komunikacji, która musi być opanowana przez kandydatów na liderów, zanim zaczną myśleć o zajmowaniu kierowniczych stanowisk. Opanowując tę umiejętność będziesz mógł w sposób efektywny przekuć swoje myśli w wytyczne dla swoich pracowników. To z kolei powinno zaowocować efektywniejszą pracą. Jeśli pracownicy nie zrozumieją, o co Ci chodzi, to nieważne jak dobre są Twoje pozostałe umiejętności, wasza współpraca nie będzie działała. Komunikacja działa w obie strony, przy dobrym porozumieniu pracownicy będą mogli przekazywać informację zwrotną i dzielić się z Tobą swoimi pomysłami w swobodny sposób.

Motywacja

Jest to kolejna zmienna, która odgrywa dużą rolę w przywództwie. Ludzie mają tendencję do popadania w stagnację w sytuacjach, gdy motywacja staje się coraz słabsza. Wielu liderów w dalszym ciągu próbuje motywować w stary sposób – poprzez strach. To nie jest odpowiednie, ponieważ skutkuje krótkotrwałymi efektami i prowadzi do wykonywania zadań w mniej wydajny sposób w dalszej perspektywie.
Spróbuj stawiać przed pracownikami wyzwania. Wyzwanie zawsze wzbudza ekscytację i pobudza efektywność. Nie bój się dawać pracownikom zadań, które są delikatnie poza ich zasięgiem. Z pewnością zmotywuje ich to do większego wysiłku. Jeśli nie będą mogli sobie poradzić, to wskaż możliwe rozwiązania, ale nie podawaj konkretnego na tacy.

Współpraca z innymi

Umiejętność pracy zespołowej jest kolejną cechą potrzebną do zostania przywódcą. Praca w zespole oznacza nie tylko uczenie współpracowników, jak ze sobą pracować, ale przede wszystkim bycie częścią tego zespołu.
Chodzi jednak o to, by zaufać pracownikom w kwestii podejmowania decyzji. Dobry lider nie może zajmować się każdym szczegółem. Zamiast tego szukaj potencjału wśród pracowników, oddaj część kompetencji i skup się na istotnych sprawach.

Powrót do szkoły

Nie chodzi o to, by od razu wrócić na uniwersytet. Korzystaj z mniej tradycyjnych metod zdobywania wiedzy i podnoszenia kompetencji. Idź do księgarni i znajdź dobrą książkę, zapisz się na interesujące cię seminarium, warsztat, webinar czy inne podobne spotkanie. Szukaj wystąpień liderów na YouTube czy TED, czy po prostu rozmawiaj z innymi liderami i nie bój się pytać o interesujące cię rzeczy. Im więcej informacji na temat przywództwa będziesz w stanie przyswoić, tym łatwiej będzie nadążyć za ciągłymi zmianami i tym łatwiej będzie zostać lepszym liderem.

Źródło: http://www.businesstrainingmedia.com/article-leaders.php

Related posts: